Eind vorig jaar peilden we via een aselecte steekproef bij onze inwoners naar hun bevindingen en verwachtingen over de mobiliteit in ons centrum. We werkten hiervoor samen met WVI en het Steunpunt Data en Analyse van de provincie West-Vlaanderen. De resultaten zijn nu verwerkt en zo hebben we een heldere en objectief instrument in handen om hiermee aan de slag te gaan. Je kan de resultaten en de duiding raadplegen op onze website www.veurne.be/vlot-veurne. De deelnemers en hun kenmerken
Uit 10.359 inwoners (ouder dan 16 jaar) werden er 2.100 Veurnaars uitgenodigd om deel te nemen aan deze enqûete. We kregen 900 ingevulde formulieren binnen, wat een uitstekend responspercentage van 39,2% betekent
- 48,5% mannen, 51,4% vrouwen en 0,1% X
- 11,6% is 16-24 jaar, 33,1% is 25-49, 33% is 50-69 en 22,3% is 70+
- 9,4% woont in de binnenstad zelf, 63,1% rond de binnenring of in de wijken rond het centrum en 27,5% woont in een deelgemeente.
- 38,9% neemt de auto. Men neemt dus minder vaak de auto om naar Veurne te komen dan om naar het werk of naar school te gaan.
- 32,8% van de respondenten neemt de fiets, bakfiets of e-bike om naar de binnenstad te komen
- 25,8% komt meestal te voet
Het percentage Veurnaars dat met de fiets komt, is gestegen ten opzichte van de burgerbevraging Gemeente-Stadsmonitor van 2020, toen de fiets het dominante vervoersmiddel was voor 24% van de Veurnaars en de auto voor 60%. Uit deze bevraging bleek ook dat het fietsgebruik in Veurne voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer hoger lag dan in het Vlaams Gewest.
Parkeren
Parkeren krijgt een score van gemiddeld 6,39 op 10. Wat meteen opvalt, is dat een groot aandeel van de respondenten de bestaande blauwe zone een goede maatregel vindt die wat hen betreft behouden mag blijven: 46,6% gaat helemaal akkoord met deze stelling en 25,8% gaat eerder akkoord. Slechts 10,9% gaat er helemaal of eerder niet mee akkoord.
De meeste mensen weten ook in welke straten de blauwe zone van toepassing is. Voor 54,3% is de blauwe zone geen belemmering om te parkeren. Ook ongeveer de helft van de respondenten vindt makkelijk een parkeerplaats in de binnenstad.
26,3% parkeert de wagen meestal op de randparkings of langsheen de binnenring. 38,6% doet dit zelden of nooit.
Houding ten opzichte van mogelijke toekomstige parkeersituaties
44,9% van de deelnemers zou het een grote verbetering vinden om een parkeerroutesysteem op te zetten, zodat randparkings beter worden aangeduid.
Ook het scenario om de blauwe zone uitbreiden met shop & go parkeerplaatsen (beperkt tot 30 min.) in de winkelstraten om vlotter een winkel te bezoeken met de auto, wordt over het algemeen positief onthaald: 34,6% van de respondenten ziet dit als een grote, en 27,4% als een kleine verbetering.
Circulatie
De respondenten geven de bestaande circulatie in de binnenstad van Veurne vandaag een rapportcijfer van 6,31 op 10.
- 68,6% van de respondenten mijdt de binnenstad met de wagen op bepaalde momenten wegens te druk.
- 62,6% vindt dat hij/zij vlot de binnenstad kan doorkruisen met de wagen.
- 52,2% neemt de fiets in plaats van de auto op drukke momenten om in de binnenstad te geraken.
- 52,3% vindt de bestaande verkeerscirculatie goed.
Houding ten opzichte van mogelijke toekomstige circulatieplannen
Net zoals rond parkeren, werden een aantal scenario’s rond de circulatie in de binnenstad van Veurne voorgelegd aan de respondenten en werd hen gevraagd of ze deze scenario’s als een verbetering of achteruitgang zien in vergelijking met de huidige situatie. Concreet werden volgende scenario’s voorgelegd:
- Aanpassingen aan Zevensterreplein en rotonde Nieuwpoortbrug ten voordele van voetgangers en fietsers;
- Aanpassingen aan de circulatie in de binnenstad om een autoluwere binnenstad te creëren;
- Eénrichtingsverkeer op binnenring invoeren (K. Coggelaan, Lindendreef, P. Benoitlaan, D. Dehaenelaan, Astridlaan, Oude Vestingsstraat) om meer ruimte te geven aan de fiets;
- Verkeersstromen naar de binnenstad sturen via Vaartstraat en Europalaan om de binnenstad autoluwer te maken.
Het scenario waar er het meest enthousiasme voor is, is aanpassingen aan Zevensterreplein en rotonde Nieuwpoortbrug ten voordele van voetgangers en fietsers. 45,3% van de respondenten ziet dit scenario als grote verbetering en 18,3% als kleine verbetering; 14,2% van de respondenten ziet dit scenario als een achteruitgang.
Aanpassingen aan de circulatie in de binnenstad om een autoluwere binnenstad te creëren en éénrichtingsverkeer op binnenring invoeren, om meer ruimte te geven aan de fiets, worden door ongeveer de helft van de respondenten aanzien als een verbetering in vergelijking met de huidige situatie.
Fietsen
De respondenten geven het bestaande fietsbeleid voor de binnenstad van Veurne vandaag een rapportcijfer van 5,68 op 10. In de vragenlijst legden we een aantal stellingen rond het fietsen en de bestaande fietsvoorzieningen in de binnenstad van Veurne voor. We vroegen aan de Veurnaars of ze al dan niet akkoord gaan met volgende stellingen:
- Veurne is een fietsvriendelijke stad. Ik rijd makkelijk met de fiets rond in de binnenstad
- Ik mijd sommige straten uit de binnenstad met de fiets wegens te druk of te smal
- Ik mijd de binnenring van Veurne met de fiets wegens te druk of te gevaarlijk
- Ik vind makkelijk een fietsenstalling terug om mijn fiets veilig achter te laten
- Ik kom (bijna) nooit met de fiets in de binnenstad
- De bestaande fietsvoorzieningen in de binnenstad van Veurne zijn voldoende uitgebreid
Houding over mogelijke toekomstige fietsplannen
Ook rond fietsen in de binnenstad werden een aantal scenario’s voorgelegd waarbij de respondenten konden aangeven of ze deze scenario’s als een verbetering of achteruitgang zien in vergelijking met de huidige situatie. De volgende scenario’s werden voorgelegd:
- Investeren in goede fietsinfrastructuur (fietspaden, ontbrekende schakels, …) richting de binnenstad;
- Investeren in meer fietscomfort (fietsenstallingen, -pompen, …) in de binnenstad;
- Meer fietsstraten in de binnenstad om de binnenstad autoluwer te maken;
- Investeren in meer deelfietsen.
81% van de respondenten vindt het investeren in goede fietsinfrastructuur een (grote of kleine) verbetering en 75,9% vindt investeren in meer fietscomfort in de binnenstad een verbetering. Meer fietsstraten in de binnenstad om de binnenstad autoluwer te maken wordt door 55% van de respondenten als een verbetering gezien en door 23% als een achteruitgang.
En wat nu?
We zitten nu halfweg het traject voor de invoering van het nieuwe Mobiliteitsplan in Veurne-Centrum. De onderzoeksfase zit er op en we gaan in de beleidsfase. De resultaten van deze enquête zijn bekend gemaakt aan de gemeenteraad en aan de verschillende adviesraden. Tijdens deze constructieve bijeenkomsten was er veel bereidwilligheid om samen te werken aan een vlottere en veiligere mobiliteit voor alle weggebruikers.
Het schepencollege zal met deze resultaten aan de slag gaan om de beleidsvisie over de mobiliteit in onze binnenstad uit te werken. Deze cijfers geven hen een schat aan informatie over wat de Veurnaar wil en waar de Veurnaar voor open staat.
In september legt het schepencollege de ontwerptekst voor aan de gemeenteraad voor een voorlopige vaststelling. Tot het najaar van 2023 of begin 2024 wordt het nieuwe mobiliteitsplan helemaal gefinetuned, waarna het opnieuw aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd voor een definitieve vaststelling.
De bijlagen
Het complete overzicht met alle grafieken en duidingen:
Een samenvatting die de essentie duidt:
Quotes
Quote Peter Roose, burgemeester: “De respons op de mobiliteitsenquête is een succes en biedt een schat aan informatie. We kunnen hiermee zeker mee aan de slag om de noodzakelijke beslissingen te nemen.”
Quote Pascal Sticker, schepen van Mobilteit: “Deze bevraging resulteerde in een participatiegraad van 40%, wat een uitstekend cijfer is. Samen met iedere Veurnaar willen we bouwen aan de mobiliteit van morgen en de verdere toekomst… De resultaten van de enquête vormen hierbij een zeer goede leidraad.”
Quote Anne Dequidt, schepen van Openbaar Domein: “Met de gekende resultaten kunnen we aan de slag om de mobiliteit in onze stad veiliger, vlotter en toegankelijker te maken voor elke weggebruiker.”